In onderstaande afbeelding worden de gegevens van het gemeentebrede risicoprofiel samengevat weergegeven:
Hieronder worden de belangrijke gemeentebrede risico’s (met hoogste invloed% en risicoscore) toegelicht, die samen ongeveer 70% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van € 30,6 miljoen voor het risicoprofiel.
Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijke risico's per programma en portefeuilleonderdeel:
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. Jaarrekening 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
De Connectie | 4 | 5 | € 3.850.000 | 20 | 7,8% | Gewijzigd+ |
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
Financiën | ||||||
Leningen aan gelieerde instellingen | 1 | 5 | € 8.000.000 | 5 | 1,8% | Ongewijzigd |
De gemeente Arnhem verstrekt leningen aan gelieerde instellingen ten behoeve van het realiseren van activiteiten die nauw grenzen aan het gemeentelijke beleid. | ||||||
S02 Bereikbaarheid | ||||||
Mobiliteit | ||||||
Trolleyinfrastructuur | 1 | 5 | € 10.000.000 | 5 | 2,3% | Gewijzigd+ |
Er bestaat het risico van nieuwe OV concessie door de provincie. Vraag is of de provincie wil meegaan in het in stand houden van Arnhem Trolleystad. Het gaat hier om de OV concessie periode 2026-2036. Kans is erg klein maar mogelijk zou Arnhem met kosten van afbouw trolleynet te maken kunnen krijgen. De kosten van afbouw trolleynet kunnen oplopen tot € 10 miljoen. Naar verwachting zal het bestek voor de nieuwe OV concessie in de zomer van 2024 0f 2025 op de markt gezet worden. Wanneer in dat bestek staat dat de trolley gecontinueerd moet worden kan dit risico komen te vervallen. De gemeente Arnhem zal bij de provincie pleiten voor continuering. | ||||||
Aflopen OV-concessie RijnWaal | 2 | 5 | € 1.300.000 | 10 | 1,8% | Ongewijzigd |
Op dit moment krijgt de gemeente Arnhem een jaarlijkse vergoeding voor de trolley gerelateerde kosten binnen de huidige OV-concessie afspraken. Het aanbesteden van de nieuwe OV-concessie is uitgesteld tot 2024. Voor de periode 2022-december 2024 en december 2024-juni 2026 werkt de provincie met een noodconcessie. De jaarlijkse vergoeding van € 1,3 miljoen van de provincie is tijdens de noodconcessies gecontinueerd. Voor de nieuwe concessieperiode vanaf juni 2026 zullen in 2023/2024 nieuwe afspraken gemaakt worden met de provincie. | ||||||
S06 Participatie en armoedebestrijding | ||||||
Werk en Inkomen | ||||||
Inkomensregelingen (BUIG); maximaal eigen risico | 4 | 5 | € 7.700.000 | 20 | 12,5% | Gewijzigd- |
Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, een maximaal eigen risico van 10% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Het maximaal eigen risico bedraagt op basis van het voorlopige BUIG € 10,7 mln. Op basis van de begrotingssystematiek BUIG van Arnhem wordt voorgesteld in de exploitatie rekening te houden met een tekort van € 3,0 mln. Het verschil tussen het maximale eigen risico en het tekort in de begroting a € 7,7 mln. is opgenomen. | ||||||
Re-integratiebudget - Rijksontwikkelingen | 4 | 5 | € 2.200.000 | 20 | 3,2% | Gewijzigd+ |
Het re-integratiebudget staat onder druk. Er is geen ruimte voor extra zaken. De participatiemiddelen zijn onder andere nodig om de ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Onder andere vanwege rijks ontwikkelingen bestaat het risico dat niet op het juiste moment geld beschikbaar is om in te zetten: | ||||||
Armoedebeleid | ||||||
Compensatie stijgende energielasten | 5 | 5 | € 2.000.000 | 25 | 4,1% | Gewijzigd+ |
Door de stijgende energielasten kunnen inwoners in de financiële problemen komen. In 2023 wordt er waarschijnlijk weer energietoeslag verstrekt (goedkeuruing wet wordt verwacht in september). We ontvangen hiervoor middelen van het rijk. In Arnhem hanteren we hiervoor ruimere regels dan het rijk en hebben we hogere uitvoeringskosten dan wordt vergoed. Hiervoor hebben we geen dekking. In 2023 worden studenten waarschijnlijk uitgesloten, zij worden doorverwezen naar bijzondere bijstand. Als we hier onvoldoende compensatie voor ontvangen, dan leidt ook dat tot een overschrijding van het budget Bijzondere Bijstand. | ||||||
S07 Zorg | ||||||
WMO en sociale wijkteams en Jeugd /Jeugdzorg | ||||||
Tariefstijgingen in de Zorg (Wmo en jeugdzorg) | 5 | 5 | € 4.000.000 | 25 | 10,1% | Gewijzigd+ |
Gemeenten zijn op basis van landelijke regelgeving verplicht reële tarieven voor wmo- en jeugdzorgvoorzieningen te hanteren. Op het moment vinden er in het zorgveld diverse CAO-verhogingen van personeelssalarissen plaats met een doorwerking naar tarieven. Daarnaast moeten we 'concurreren' met zorgaanbod dat wordt geleverd uit andere wetten en vergoedingen die daarin worden gehanteerd (o.a. Wet Langdurige Zorg), en is er sprake van personeelstekorten waardoor salarissen in de zorg extra kunnen stijgen. Ook wordt vanaf medio 2024 opnieuw zorg ingekocht, wat een natuurlijk moment is om het reëele karakter van de tarieven opnieuw te bepalen. Deze ontwikkelingen en factoren kunnen ertoe leiden dat we de zorgtarieven moeten verhogen, hoger dan waar in de begroting rekening mee is gehouden (o.a. via de jaarlijkse indexering). | ||||||
Jeugd /Jeugdzorg | ||||||
Jeugdzorg - Volumestijging | 5 | 5 | € 1.500.000 | 25 | 4,2% | Nieuw |
In de kostenprognose Jeugdzorg die is afgegeven voor de Perspectiefnota 2024, wordt uitgegaan van een afvlakking van de groei die we met name in de tweede helft van 2022 zagen. Deze verwachting blijkt te positief te zijn geweest en zien we ook in de eerste helft 2023 een groei in de kosten, overigens niet in de aantallen cliënten. Dit laatste duidt erop dat er per jongere gemiddeld intensievere, zwaardere trajecten worden ingezet. Tevens zien we dat het verzilveringspercentage van de toegewezen jeugdzorg op een structureel hoger niveau lijkt uit te komen dan in voorgaande jaren. | ||||||
Jeugdzorg - Hervormingsagenda | 4 | 5 | € 1.500.000 | 20 | 3,0% | Nieuw |
Het Rijk heeft in het kader van landelijk gemaakte afspraken over de Hervormingsagenda Jeugdzorg voor de komende jaren kortingen ingeboekt op het budget dat gemeenten voor jeugdzorg ontvangen in het Gemeentefonds. Een heel specifieke korting betreft het bedrag van € 511 miljoen dat het Rijk in 2025 in het Gemeentefonds heeft ingeboekt als uitvloeisel van het landelijk coalitie-akkoord Rutte IV. De afspraak die hierover met de VNG is gemaakt dat deze korting niet ten koste zou gaan van gemeenten omdat hiertegenover landelijke aanpassingen in de Jeugdwet zouden staan. Onduidelijk is nog waaruit deze wettelijke aanpassingen bestaan en of deze voldoende zijn om deze korting te compenseren. In het algemeen geldt of de door het Rijk ingeboekte bezuinigingen op het landelijk budget Jeugdzorg realistisch van aard zijn, zowel macro gezien als op het individuele niveau van de gemeente. | ||||||
S08 Welzijn en inclusie | ||||||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | ||||||
Opvang vluchtelingen Oekraïne | 2 | 5 | € 14.300.000 | 10 | 10,0% | Gewijzigd+ |
De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot een grote vluchtelingenstroom, ook in Nederland. In Arnhem worden tot nu toe ruim 700 vluchtelingen opgevangen door de gemeente op cruiseschepen en in noodopvang in een voormalige school en tijdelijke woonunits. Daarnaast bieden particulieren nog opvang aan ca. 200 mensen in Arnhem. Het rijk stelt tijdelijk een normbedrag beschikbaar ter dekking van de dagelijkse kosten die de gemeente maakt i.v.m. de opvang. Dit bedrag is € 83 per opvangplek per dag. Het risico bestaat dat de opvang langer duurt of de gemeentelijke kosten hoger zijn dan waarin de tijdelijke regeling voorziet. Het rijk heeft wel aangegeven dat gemeenten de werkelijke kosten vergoed krijgen als in betekenende mate afgeweken wordt van het normbedrag. Daarnaast bestaat het risico dat al aangegane verplichtingen niet vergoed worden na aflopen van de regeling. | ||||||
S12 Wonen en leefomgeving | ||||||
Openbare ruimte | ||||||
Beheerskosten Arnhem Centraal | 3 | 5 | € 3.000.000 | 15 | 3,4% | Ongewijzigd |
Naar aanleiding van de stand van het onderzoek dat wordt uitgevoerd naar alle lekkages op AC is het aannemelijker dat er verregaande herstelmaatregelen noodzakelijk zijn. Het 'slechts' treffen van beheer(s)maatregelen is niet afdoende en kan op de lange termijn naar verwachting ook teveel schade toebrengen aan de levensduur en kwaliteit van het beton. | ||||||
Wonen | ||||||
Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering | 3 | 5 | € 2.700.000 | 15 | 3,1% | Ongewijzigd |
Op 16 december 2020 is het facetbestemmingsplan woningsplitsing en verkamering onherroepelijk geworden. Dit bestemmingsplan beperkt de bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren. Hierdoor bestaat er een risico op planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden. Het verzoek om planschade kan tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend (tot eind 2025). Het risico op planschadeclaims is aan de orde voor het gebied (Spijkerkwartier e.o) waarvoor per juli 2019 een Voorbereidingsbesluit gold. Omdat voor de rest van de stad geldt dat het college tijdig kenbaar maakte dat een facetbestemmingsplan in voorbereiding was, konden eigenaren anticiperen op het nieuwe beleid, en is het risico voor het grootste deel van de stad gemitigeerd. | ||||||
Flexwoningen Merwedeterrein | 1 | 5 | € 10.000.000 | 5 | 2,3% | Ongewijzigd |
De corporaties en de gemeente hebben in de intentieovereenkomst afspraken gemaakt waardoor over tien jaar naar verwachting een locatie wordt aangewezen waar de woningen permanent naartoe worden verplaatst. Indien na 10 jaar, na inspanning van de corporaties en gemeente, onverhoopt toch geen vervolglocatie(s) is gevonden, wordt indien en voor zover mogelijk aanspraak gemaakt op de Herplaatsingsgarantie van het Rijk. Bij het nemen van het besluit door de corporaties om te investeren in de bouw van deze woningen hebben zij voldoende zekerheid nodig over een minimale duur dat de woningen geëxploiteerd kunnen worden. De gemeente zegt daarom in de intentieovereenkomst toe dat op minimaal één van de mogelijke vervangende locaties herplaatsing mogelijk wordt gemaakt. Als dit, tegen de verwachting in en ondanks inspanningen van alle partijen, niet lukt, dan is de gemeente aansprakelijk voor de schade die de corporaties dan lijden. Het gaat daarbij om de investeringskosten van de woningen voor zover nog niet terugverdiend uit de verhuur en verkoop aan derden. Indien de corporaties geen of niet voldoende inspanning hebben geleverd voor het vinden van eigen locaties, dan dragen de corporaties 50% van dit risico. De kans is zeer klein dat het risico zich voordoet, maar het heeft wel een grote omvang (tot ca.€ 10 miljoen). |