Normenkader
Het normenkader rechtmatigheid betreft de inventarisatie van relevante regelgeving, waaruit financiële beheerhandelingen kunnen voortvloeien die bij niet-naleving kunnen leiden tot een onrechtmatigheid. Jaarlijks wordt het normenkader geactualiseerd. Het betreft een dynamisch document aangezien er gedurende het jaar wijzigingen kunnen optreden in de geldende regelgeving. Onderstaand is het geactualiseerde normenkader opgenomen dat door de raad kan worden vastgesteld voor de rechtmatigheidscontrole:
Daarnaast zal voor het rapporteren van fouten en onduidelijkheden een rapportagegrens worden gehanteerd van 0,05% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves.
Tot slot is onderstaand opgenomen hoe om wordt gegaan met de criteria die relevant zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording
Voorwaardencriterium
- Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
- Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks uiterlijk op 31 december ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien.
Begrotingscriterium
- Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
- De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de begroting door de raad is geautoriseerd;
- Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaal bedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.
- Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:
a. Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
b. Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
c. De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage .
- Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium
- Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen.
- Burgemeester en wethouders zorgen voor en leggen vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Proces | Programma | Wet- en regelgeving |
---|---|---|
Gemeentefonds | S00-S12 | Circulaires gemeentefonds |
Treasury (Financiën) | S00-S12 | Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriële regelingen zoals de Regeling uitzettingen derivaten decentrale overheden (Ruddo), |
Investeringen (Financiën) | S00-S12 | Burgerlijk Wetboek |
Jaarrekening | S00-S12 | Besluit Begroting en Verantwoording |
Relatiebeheer | S00-S12 | Geen specifieke wet- en regelgeving |
Verplichtingen administratie | S00-S12 | |
Begroting (MJPB) en budgetbeheer | S00-S12 | Besluit Begroting en Verantwoording |
Aanbestedingen (Financiën) | S00-S12 | Aanbestedingsreglement Werken |
Fiscaal, pensioen, personeel | S00-S12 | Fiscale Wet- en regelgeving |
Verhuur accommodaties (o.a. sport, cultuur etc) | S00-S12 | Gemeentewet (art. 160 lid 1 sub e en art. 171) |
Subsidies | S00-S12 | Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
Verhuur vastgoed | S00-S12 | Burgerlijk Wetboek (deel 6 en 7) |
Opbrengsten parkeergelden | S00-S12 | Verordening op de heffing en invordering van parkeren en parkeerbelasting 2023 |
WMO / Jeugd | S00-S12 | Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 |
Participatiewet | S00-S12 | Participatiewet (Pw) |
Belastingen - Riool | S00-S12 | Gemeentewet (artikel 229) |
Belastingen - afval | S00-S12 | Gemeentewet (artikel 229) |
Bouwleges, lokale heffingen | S00-S12 | Gemeentewet (art. 229) |
Aankoop gronden, Grondexploitatie | S00-S12 | Burgerlijk Wetboek |
Belastingen | S00-S12 | Gemeentewet |
Waardebepaling woningen (WOZ proces) | S00-S12 | Wet WOZ Hoofdstuk III artikel 16 t/m Art 29; |
Belastingen – OZB | S00-S12 | Gemeentewet (artikel 220). Gemeentelijke bevoegdheid tot het heffen van OZB |
SiSa | Regeling informatieverstrekking SiSa |