Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | JV 2022 | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | ||||||||||
Stand per | Toe- | Ont- | 31-12-2023 / | Toe- | Ont- | 31-12-2024 / | Toe- | Ont- | 31-12-2025 / | Toe- | Ont- | 31-12-2026 / | Toe- | Ont- | 31-12-2027 / | |
01-01-2023 | voeging | trekking | 01-01-2024 | voeging | trekking | 01-01-2025 | voeging | trekking | 01-01-2026 | voeging | trekking | 01-01-2027 | voeging | trekking | 01-01-2028 | |
Bedragen € 1.000 | ||||||||||||||||
Algemene Reserve (AR) | 81.963 | 927 | 37.725 | 45.165 | 0 | 10.939 | 34.226 | 17.960 | 0 | 52.186 | 0 | 7.964 | 44.222 | 0 | 2.488 | 41.735 |
Bestemmingsreserves (BR's) | 194.416 | 80.732 | 90.447 | 184.700 | 65.233 | 61.469 | 188.464 | 35.429 | 28.372 | 195.521 | 32.688 | 27.802 | 200.407 | 29.029 | 30.419 | 199.017 |
Totaal Reserves | 276.378 | 81.659 | 128.172 | 229.865 | 65.233 | 72.407 | 222.690 | 53.388 | 28.372 | 247.707 | 32.688 | 35.766 | 244.629 | 29.029 | 32.907 | 240.751 |
Totaal Voorzieningen | 10.000 | 300 | 300 | 10.000 | 300 | 300 | 10.000 | 300 | 300 | 10.000 | 300 | 300 | 10.000 | 300 | 300 | 10.000 |
Verloop Bestemmingsreserves | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | JV 2022 | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | |||||||||||
Stand per | Toe- | Ont- | 31-12-2023 / | Toe- | Ont- | 31-12-2024 / | Toe- | Ont- | 31-12-2025 / | Toe- | Ont- | 31-12-2026 / | Toe- | Ont- | 31-12-2027 / | ||
01-01-2023 | voeging | trekking | 01-01-2024 | voeging | trekking | 01-01-2025 | voeging | trekking | 01-01-2026 | voeging | trekking | 01-01-2027 | voeging | trekking | 01-01-2028 | ||
Bedragen € 1.000 | |||||||||||||||||
Arnhem Oost | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 2.500 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 | |
Bedrijfsvoering | 410 | 1.174 | 197 | 1.387 | 0 | 0 | 1.387 | 0 | 0 | 1.388 | 0 | 0 | 1.388 | 0 | 0 | 1.388 | |
Bereikbaarheid | 4.813 | 9.897 | 13.999 | 711 | 11.552 | 9.652 | 2.611 | 11.627 | 9.710 | 4.527 | 11.450 | 9.672 | 6.305 | 11.354 | 9.667 | 7.992 | |
Beschermd en Weerbaar | 4.006 | 0 | 0 | 4.006 | 0 | 168 | 3.838 | 0 | 395 | 3.443 | 0 | 395 | 3.048 | 0 | 395 | 2.653 | |
Buitengewoon Beter | 1.567 | 0 | 300 | 1.267 | 0 | 1.267 | 0 | ||||||||||
Burgerberaden | 0 | 600 | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | |
Burgerinitiatieven sociaal domein | 372 | 0 | 175 | 197 | 0 | 175 | 22 | 0 | 0 | 22 | 0 | 0 | 22 | 0 | 0 | 22 | |
Burgerparticipatie | 211 | 0 | 165 | 46 | 0 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | |
Cultureel vastgoed | 8.156 | 2.412 | 257 | 10.311 | 2.527 | 12.838 | 0 | ||||||||||
Duurzaam Arnhem | 5.730 | 10.000 | 50 | 15.680 | 0 | 0 | 15.680 | 0 | 0 | 15.680 | 0 | 0 | 15.680 | 0 | 0 | 15.680 | |
Duurzaamheidsleningen | 340 | 0 | 15 | 325 | 0 | 15 | 310 | 0 | 14 | 295 | 0 | 14 | 281 | 0 | 14 | 268 | |
Energiearmoedefonds | 8.528 | 5.000 | 8.528 | 5.000 | 0 | 400 | 4.600 | 0 | 400 | 4.200 | 0 | 0 | 4.200 | 0 | 0 | 4.200 | |
Evenementen | 702 | 50 | 0 | 752 | 50 | 200 | 602 | 50 | 0 | 652 | 50 | 0 | 702 | 50 | 0 | 752 | |
Fractieondersteuning | 21 | 0 | 0 | 21 | 0 | 0 | 21 | 0 | 0 | 21 | 0 | 0 | 21 | 0 | 0 | 21 | |
Gebiedsontwikkeling Kronenburg | 0 | 3.042 | 0 | 3.042 | 123 | 2.113 | 1.052 | 68 | 0 | 1.120 | 43 | 0 | 1.163 | 33 | 0 | 1.195 | |
Groenfonds | 534 | 0 | 425 | 109 | 350 | 109 | 350 | 350 | 0 | 700 | 0 | 0 | 700 | 0 | 0 | 700 | |
Grondexploitatie | 19.909 | 0 | 5.600 | 14.309 | 488 | 0 | 14.797 | 2.277 | 0 | 17.073 | 7.272 | 0 | 24.346 | 5.526 | 0 | 29.872 | |
Groot onderhoud en vervanging Openbare Ruimte | 7.836 | 96 | 3.917 | 4.015 | 124 | 955 | 3.184 | 220 | 1.002 | 2.403 | 0 | 354 | 2.049 | 0 | 1.311 | 738 | |
Huisvesting bijz doelgroepen | 0 | 6.000 | 1.500 | 4.500 | 0 | 1.500 | 3.000 | 0 | 1.500 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | ||||
Inburgering, integratie en asiel | 3.019 | 0 | 806 | 2.213 | 0 | 0 | 2.213 | 0 | 0 | 2.213 | 0 | 0 | 2.213 | 0 | 0 | 2.213 | |
Jeugdfonds | 6.591 | 1.000 | 350 | 7.241 | 0 | 963 | 6.279 | 0 | 463 | 5.816 | 0 | 350 | 5.466 | 0 | 0 | 5.466 | |
Kapitaallasten | 2.813 | 8.550 | 244 | 11.120 | 1.513 | 330 | 12.302 | 500 | 454 | 12.348 | 500 | 511 | 12.337 | 0 | 535 | 11.802 | |
Klimaat en Energie | 1.527 | 0 | 25 | 1.502 | 0 | 0 | 1.502 | 0 | 0 | 1.502 | 0 | 0 | 1.502 | 0 | 0 | 1.502 | |
Klimaatadaptatiefonds | 0 | 12.500 | 1.000 | 11.500 | 0 | 0 | 11.500 | 0 | 0 | 11.500 | 0 | 0 | 11.500 | 0 | 0 | 11.500 | |
Omgevingslawaai | 393 | 0 | 207 | 186 | 0 | 0 | 186 | 0 | 0 | 186 | 0 | 0 | 186 | 0 | 0 | 186 | |
Onderwijs | 25.088 | 9.428 | 7.814 | 26.702 | 9.059 | 8.237 | 27.525 | 9.633 | 9.295 | 27.863 | 8.276 | 9.583 | 26.555 | 8.280 | 10.074 | 24.762 | |
Onderzoek Rekenkamer | 213 | 0 | 0 | 213 | 0 | 0 | 213 | 0 | 0 | 213 | 0 | 0 | 213 | 0 | 0 | 213 | |
Participatie | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | |
Plankosten stedelijke ontwikkeling | 552 | 0 | 0 | 552 | 0 | 0 | 552 | 0 | 0 | 552 | 0 | 0 | 552 | 0 | 0 | 552 | |
Raad | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | |
Revolverend fonds (duurzaamheid) | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | |
Risico en beheer Arnhem Centraal | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | |
Sociaal Economisch Fonds | 605 | 0 | 0 | 605 | 0 | 0 | 605 | 0 | 0 | 605 | 0 | 0 | 605 | 0 | 0 | 605 | |
Solvabiliteit | 19.504 | 0 | 19.504 | 0 | |||||||||||||
Spoorzone Oost | 0 | 23.011 | 0 | 23.011 | 1.000 | 0 | 24.011 | 0 | 0 | 24.011 | 0 | 0 | 24.011 | ||||
Stadsontwikkelingsfonds | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 9.801 | 199 | 1.000 | 0 | 1.199 | 0 | 0 | 1.199 | 0 | 0 | 1.199 | |
Startersleningen | 1.657 | 0 | 0 | 1.657 | 0 | 13 | 1.644 | 0 | 13 | 1.631 | 0 | 13 | 1.618 | 0 | 13 | 1.605 | |
Strategische posities | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | |
Taakmutaties Gemeentefonds-overlo | 22.533 | 0 | 21.891 | 642 | 0 | 642 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Transformatie zorgbudgetten | 976 | 0 | 281 | 695 | 0 | 498 | 197 | 0 | 0 | 197 | 0 | 0 | 197 | 0 | 0 | 197 | |
Vastgoed | 2.945 | 3.743 | 4.179 | 2.509 | 3.743 | 3.296 | 2.956 | 3.743 | 3.460 | 3.238 | 3.743 | 3.268 | 3.712 | 3.743 | 2.650 | 4.805 | |
Volkshuisvesting | 7.706 | 658 | 429 | 7.935 | 674 | 573 | 8.036 | 543 | 985 | 7.594 | 543 | 1.245 | 6.893 | 43 | 1.245 | 5.692 | |
Voorstudies | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 | |
Wijkfondsen | 129 | 0 | 0 | 129 | 0 | 0 | 129 | 0 | 0 | 129 | 0 | 0 | 129 | 0 | 0 | 129 | |
WMO en jeugdzorg | 25.924 | 82 | 0 | 26.006 | 3.020 | 6.815 | 22.211 | 4.417 | 680 | 25.948 | 811 | 898 | 25.861 | 0 | 3.016 | 22.845 | |
Zuidelijke binnenstad | 3.405 | 0 | 90 | 3.315 | 0 | 910 | 2.405 | 0 | 0 | 2.405 | 0 | 0 | 2.405 | 0 | 0 | 2.405 | |
Totaal | 194.416 | 80.732 | 90.447 | 184.700 | 65.233 | 61.469 | 188.464 | 35.429 | 28.372 | 195.521 | 32.688 | 27.802 | 200.407 | 29.029 | 30.419 | 199.017 |
Doelstelling per bestemmingsreserve. | ||
---|---|---|
Naam | BR Huisvesting bijz. doelgroepen | |
Doel | Dekking bieden voor het opstellen en uitvoeren van projecten om het aantal passende en betaalbare woningen voor bijzondere doelgroepen uit te breiden. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Spoorzone Oost | |
Doel | Dekking bieden voor de kosten van de gebiedsontwikkeling Spoorzone Oost, en wel voor de volgende onderdelen van deze gebiedsontwikkeling: | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Onderzoek Rekenkamer | |
Doel | In het jaarbudget van de Rekenkamer is ruimte voor het uitvoeren van ongeveer twee grote onderzoeken per jaar. Echter, de Rekenkamer is de afgelopen jaren, mede door een actieve gemeenteraad, op ad-hoc basis verzocht aanvullende onderzoeken uit te voeren. Het karakter van dit soort onderzoeken in combinatie met de gewenste korte doorlooptijd noodzaken inhuur van externen. Toevoeging van onderbestedingen op het reguliere onderzoeksbudget en eventueel positief saldo op het product Rekenkamer geven Raad en Rekenkamer iets meer ruimte om snel en adequaat onderzoeken op te pakken. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Raad | |
Doel | Ervaringen in den lande wijzen uit dat de kosten voor het uitvoeren van een raadsonderzoek / enquête een veelvoud bedragen van het budget dat de Griffie jaarlijks hiervoor te besteden heeft van € 15.000. Zodoende wordt dit budget, voor zover het niet wordt aangewend, jaarlijks toegevoegd aan de bestemmingsreserve totdat het plafond (ingesteld op € 75.000) hiervoor is bereikt. Als er zich dan in enig jaar een raadsonderzoek wordt uitgevoerd, dan kan deze reserve hiervoor aangewend worden. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Risico en beheer Arnhem Centraal | |
Doel | Deze bestemmingsreserve dient voor de beheerkosten van de transferhal, de kosten van het 2e deel van het ondergronds afvaltransportsysteem, dekking risico's met financiële tegenvallers en andere onverwachte ontwikkelingen binnen het project Arnhem Centraal. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Solvabiliteit | |
Doel | In de bestemmingsreserve wordt een buffer opgebouwd voor een robuustere financiële positie. Naast de algemene reserve die direct meetelt in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit, vormt de BR Solvabiliteit een belangrijke bijdrage in de vergroting van het eigen vermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Fractie-ondersteuning | |
Doel | Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt ter dekking van de extra kosten die worden veroorzaakt door de afsplitsing van een fractie. Deze extra kosten worden voor 50% betaald uit de bestemmingsreserve en voor 50% uit een korting op de ondersteuning van de af te splitsen fractie en de oorspronkelijke fractie. Hierbij wordt voorkomen dat bij afsplitsingen de financiële gevolgen volledig bij de fracties worden neergelegd. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Energiearmoedefonds | |
Doel | Deze reserve dient om Arnhemmers die de energierekening niet kunnen betalen inkomensondersteuning te verlenen, in de vorm van een wintertoeslag. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Wijkfondsen | |
Doel | In uitzondering op reguliere begrotingsuitgangspunten is budgetoverheveling voor de wijkbudgetten naar een volgend jaar toegestaan. Jaarlijks wordt het surplus of tekort op de wijkbudgetten gestort respectievelijk onttrokken aan de reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Taakmutaties gemeentefonds-overloop | |
Doel | Conform de spelregels gemeentefonds wordt bij elke toevoeging van nieuwe middelen (taakmutaties, decentralisatie- en integratie-uitkeringen) aan de raad voorgelegd of deze middelen ingezet mogen worden voor een onderliggend beleidsdoel of dat de middelen deel uitmaken van de algemene middelen in het gemeentefonds. In deze bestemmingsreserve worden nieuwe toegevoegde middelen aan het Gemeentefonds gereserveerd die gedurende het jaar niet aan de raad voorgelegd kunnen worden. Vooral van de nieuwe toevoegingen die bekend gemaakt zijn in de septembercirculaire en in de november/decembercirculaire is het niet altijd mogelijk om voor het einde van het jaar een raadsvoorstel met begrotingswijziging aan de raad voor te leggen. In het daarop volgende jaar doen de betreffende beleidsvelden een beroep op deze middelen via een raadsvoorstel en een begrotingswijziging, waarbij voorgesteld wordt de middelen aan de bestemmingsreserve Taakmutaties gemeentefonds te onttrekken. Middelen die na een jaar nog niet via een raadsvoorstel geclaimd zijn voor uitvoering van een bepaald beleid, vallen vrij ten gunste van de Algemene Reserve. (Raadsbesluit 8 februari 2010). | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Vastgoed | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om de kosten van onderhoud van het gemeentelijke vastgoed te egaliseren en om daarmee schommelingen in de jaarlijkse begroting tegen te gaan. De hoogte van deze reserve is gebaseerd op het 40-jarige Meerjarige OnderhoudsPlan (MJOP). | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Kapitaallasten | |
Doel | Deze bestemmingsreserve dient ter dekking van diverse kapitaallasten. Het bedrag van de dotatie is gelijk aan het bedrag van de investering. Het bedrag van de onttrekkingen is gelijk aan het bedrag van de afschrijvingen. Om ook de rentelasten te kunnen dekken wordt de reserve aangemerkt als een rentedragende reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Gebiedsontwikkeling Kronenburg | |
Doel | Dekking bieden voor de kosten van de gebiedsontwikkeling Kronenburg, en wel voor de volgende onderdelen van deze gebiedsontwikkeling: | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Bedrijfsvoering | |
Doel | In de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering kunnen voor- en nadelen op de totale bedrijfsvoering worden verwerkt. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan resultaten op de formatie en bezetting, de inhuur en frictiekosten voor afbouw formatie. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Burgerinitiatieven Sociaal Domein | |
Doel | Het stimuleren en organiseren van activiteiten om de betrokkenheid en invloed van inwoners en/of organisaties op hun wijk/buurt in Arnhem te vergroten. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Wmo en Jeugdzorg | |
Doel | De inkomsten en uitgaven op het beleidsveld Zorg zijn nog niet in evenwicht. Dit komt omdat gemeenten nog actief zijn met het ontwikkelen en uitvoeren van de transformatie van de zorg, nog in afwachting zijn van de hervormingsagenda Jeugd en de doorontwikkeling beschermd wonen en maatschappelijke opvang nog afwachten. Naast de dotatie vanuit de extra middelen jeugdzorg (2021 - 2025) worden de voordelen van het beleidsveld Zorg tijdelijk toegevoegd aan deze reserve, zodat extra maatregelen en (mogelijke) tekorten op het beleidsveld Zorg verrekend kunnen worden met deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Burgerparticipatie | |
Doel | Dekking van de afspraken uit het addendum op het coalitieakkoord | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Inburgering, integratie en asiel | |
Doel | Deze reserve is primair bestemd voor de voorbereidende taken op de nieuwe wet Inburgering die in 2022 ingaat en voor de doelen in het actieplan nieuwkomers. Met de nieuwe wet komen structurele middelen over en de reserve zal beschikbaar blijven tot één jaar na de invoering van de wet. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Grondexploitatie | |
Doel | Deze reserve heeft tot doel risico's in de grondexploitatie op te vangen. De gewenste en tevens maximale omvang wordt bepaald op basis van het benodigde weerstandsvermogen van het grondbedrijf. Het jaarresultaat van het grondbedrijf wordt aan deze reserve toegevoegd (totdat de maximale omvang is bereikt), dan wel onttrokken. Deze reserve wordt meegerekend in het weerstandsvermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Buitengewoon Beter | |
Doel | De middelen uit deze bestemmingsreserve waren bedoeld ter financiering van de incidentele component van het Buiten Gewoon Beter Programma (€ 19,4 miljoen) voor de periode 2009-2016. Tevens is de bestemmingsreserve ontstaan om tempoverschillen in de uitvoering op te kunnen vangen. Het programma bestaat uit een scala aan meerjarige projecten. Bij een jaarovergang bleven op deze wijze de middelen beschikbaar voor het programma Buitengewoon Beter. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Groot onderhoud en vervanging openbare ruimte | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om schommelingen op te vangen bij de besteding van exploitatiebudgetten voor groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte. Hierbij worden geen schotten gehanteerd tussen de verschillende onderwerpen (Riolering, Buitengewoon Beter, Wegen, Groen, Spelen, Bomen, Verkeersregelinstallaties, Civieltechnische Kunstwerken, Openbare Verlichting, Water). Hierdoor ontstaat flexibiliteit en kan beter worden geanticipeerd op de onderhoudsbehoefte in de stad. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Bereikbaarheid | |
Doel | Deze bestemmingsreserve heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad en het ontwikkelen van parkeervoorzieningen. Het exploitatiesaldo van parkeren wordt met deze reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Evenementen | |
Doel | In de begroting is een budget van € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor bijdragen in evenementen. De uitgaven worden gebruikt voor evenementen waarvan een groot deel al vastligt. Het overige deel is voor bijdragen welke op ad-hoc basis beschikbaar worden gesteld. Verschillen tussen werkelijkheid en budget worden met deze reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Sociaal Economisch Fonds | |
Doel | Deze reserve is bestemd voor uitgaven in het kader van het faciliteren van economische stimuleringsprojecten. Verschillen tussen het jaarlijkse budget en werkelijke kosten worden met de reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Onderwijs | |
Doel | Deze reserve heeft een dekkingsfunctie voor nieuwbouw- en renovatieprojecten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Alle in de begroting vrijvallende middelen voor onderwijshuisvesting (door afnemende kapitaallasten en daling van andere onderwijshuisvestingslasten) worden aan deze reserve toegevoegd. Hierdoor blijven alle middelen die in de begroting zijn geraamd voor kapitaallasten onderwijs en voor overige onderwijshuisvestingsbudgetten beschikbaar voor onderwijshuisvesting. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Cultureel Vastgoed | |
Doel | De bestemmingsreserve Cultureel Vastgoed (voorheen BR Cultuur in Rijnboog) dient ter dekking van kapitaallasten en andere eigenaarslasten van cultureel vastgoed in Arnhem. Eénmalige bijdragen, opbrengsten vertreklocaties en onderbesteding en vrijval van kapitaallasten worden gedoteerd aan deze bestemmingsreserve. Met ingang van de begroting 2021 heeft deze bestemmingsreserve nog uitsluitend betrekking op de vernieuwing van het Stadstheater Arnhem. De baten en lasten van de recente ver- c.q. nieuwbouw van Rozet, Musis, Focus Filmtheater en Museum Arnhem worden vanaf 2021 niet meer met deze bestemmingsreserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Participatie | |
Doel | De bestemmingreserve is gevormd om diverse kosten op te kunnen vangen die samenhangen met de uitvoering van de participatiewet en het bereiken van de doelstellingen. Het re-integratiebudget staat onder druk. De door het Rijk verstrekte budgetten voor re-integratie zijn in aanloop naar invoering van de nieuwe wetgeving in 2015 sterk teruggelopen. Daarbij is tevens gekozen geen directe koppeling te maken tussen de financiering vanuit het Rijk en de Arnhemse begroting voor re-integratie (extra middelen worden niet automatisch toegevoegd aan het beleidsveld). De huidige re-integratiemiddelen zijn volledig nodig voor inzet op de doelgroep om de huidige ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Er is geen geld in de begroting voor doorontwikkeling beleid, onderzoeken of extra inspanningen binnen het programma participatie en armoedebestrijding. De reserve dient om incidentele kosten voor bijvoorbeeld doorontwikkeling op beleid of kosten voor onderzoek uit te betalen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Jeugdfonds | |
Doel | Om het integraal Jeugdbeleid de komende jaren een impuls te geven worden de extra Jeugdmiddelen die niet binnen het beleidsveld Zorg ingezet worden (€ 6,59 miljoen in 2022, € 1 miljoen in de jaren 2023, 2024 en 2025), gedoteerd aan deze bestemmingsreserve. Het jeugdbeleid en daarmee de inzet van het jeugdfonds wordt stadsbreed en in samenhang met Arnhem Oost bezien. Extra inzet op Jeugd kan incidenteel gedekt worden uit deze reserve. Een eventueel overschot aan middelen in het jeugdfonds kan overgeheveld worden naar de BR WMO en Jeugdzorg. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Transformatie Zorgbudgetten | |
Doel | De bestemmingsreserve heeft als doel om nieuwe voorzieningen te financieren die voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op specialistische maatwerkvoorzieningen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Burgerberaden | |
Doel | Het burgerberaad is een groep willekeurig gelote burgers die de gemeente adviseert. Loting zorgt voor een representatieve vertegenwoordiging van inwoners. Voor het organiseren van een aantal burgerberaden gedurende de raadsperiode 2022-2026 is € 600.000 aan deze BR toegevoegd. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Beschermd en Weerbaar | |
Doel | Arnhem ontvangt als centrumgemeente voor de regio's Arnhem en Achterhoek (tezamen 19 regiogemeenten) via de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang van het Rijk jaarlijks middelen ten behoeve van de bestrijding van huiselijk geweld en seksueel geweld, de uitvoering van de vrouwenopvang, en voor de uitvoering van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Het betreft hier wettelijke taken die zijn vastgelegd in het Rijksprogramma Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Geweld hoort nergens thuis (GHNT). De bestemmingsreserve dient om deze (regionale) middelen beschikbaar te houden voor de doelen en activiteiten die daarvoor zijn vastgelegd in de Regiovisie Samen Veilig 2019 - 2022 (aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in de regio Arnhem en Achterhoek). Voor- en nadelige jaarrekeningresultaten op het regionale budget worden verrekend met de bestemmingsreserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Duurzaamheidsleningen | |
Doel | Ter dekking van de jaarlijkse beheerskosten en soms ook rentelasten van de duurzaamheidslening en Toekomstbestendigwonen lening (TWL) binnen de gemeente Arnhem. Deze leningen worden verstrekt voor maatregelen op het gebied van energiebesparing en duurzame opwek bij particuliere woningen en de TWL kan ook aanvullend gebruikt worden voor het levensloop bestendig maken van de woning. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Klimaat en Energie | |
Doel | De BR klimaat en energie is een egalisatiereserve, bedoeld om fluctuaties in de uitgaves die de veranderopgave klimaat en energie met zich meebrengt op te vangen. Het zorgt op deze manier voor dekking, van in de toekomst voorziene en noodzakelijke grote uitgaven, om de doelen van het NemiA programma te kunnen realiseren. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Duurzaam Arnhem | |
Doel | Het ondersteunen van investeringen in de stad die bijdragen aan een rechtvaardige transitie naar een klimaatneutraal, aardgasvrij en klimaatadaptief Arnhem. Met deze BR worden onder meer de doelstellingen van NEMiA ondersteund. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Volkshuisvesting Totaal | |
Doel | Deze reserve is bestemd om schommelingen op te vangen bij de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de inspanningen die bijdragen aan het behalen van de doelen op gebied van wonen. Deze doelen zijn vastgelegd in woonprincipes en in het volkshuisvestelijk kader. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Plankosten stedelijke ontwikkeling | |
Doel | Het egaliseren van fluctuaties in het uitgavenpatroon van het budget voor plankosten stedelijke ontwikkeling. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Stadsontwikkelfonds | |
Doel | Deze reserve wordt ingezet om onze ambities ten aanzien van de stedelijke ontwikkeling te kunnen realiseren of als cofinanciering voor middelen van andere overheden. Naast het borgen van de voortgang of versnelling van projecten, zijn deze middelen ook bedoeld voor onder andere het realiseren van meer sociale huurwoningen, maatschappelijke functies of vergroening van de openbare ruimte. Positieve resultaten van het grondbedrijf die vrij beschikbaar zijn nadat de reserves grondexploitatie conform de nota grondbeleid op het vereiste niveau zijn gebracht, worden toegevoegd aan de reserve Stadsontwikkelfonds. Bijdragen van projectontwikkelaars voor de realisatie van bovenwijkse voorzieningen worden ook toegevoegd aan deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Strategische Posities | |
Doel | Deze reserve dient ter financiering van de verwachte kosten voor het beheren en onderhouden van een eigendomssituatie in een gebied (vooruitlopend op beslissingen om te gaan ontwikkelen) op te vangen. In de begroting is hiervoor een bedrag geraamd. Afwijkingen t.o.v. dat budget worden verrekend met deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Omgevingslawaai | |
Doel | De gemeente Arnhem heeft deze middelen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) ontvangen en ze worden ingezet voor maatregelen om het omgevingslawaai terug te dringen, zoals door geluidarm asfalt op de hoofdinvalswegen van Arnhem (zoals Velperweg en Huissensestraat), investeringen in geluidsschermen langs het spoor en andere bronmaatregelen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Voorstudies | |
Doel | De reserve is bedoeld om uitgaven te dekken uit voorstudies voordat een initiatief tot een project is verheven. Op het moment dat het project daadwerkelijk tot uitvoering komt vloeit de bijdrage die vanuit deze reserve is gedaan terug in de reserve. In de begroting is een bedrag geraamd voor kosten van voorstudies. Afwijkingen ten opzichte van de raming worden verrekend met deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Revolverendfonds (Duurzaam) | |
Doel | Uit deze Revolverendfonds reserve worden duurzaamheidsleningen verstrekt volgens de al geldende 'Nadere regels duurzaamheidsleningen Arnhem 2016'. De leningen worden ten laste gebracht van de reserve en de aflossingen vloeien weer terug. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Groenfonds | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om schommelingen op te vangen bij de besteding van het budget dat beschikbaar is voor het bomenbeleid, en voor andere groene investeringen in gebieden die dringend aan een impuls toe zijn. Opbrengsten uit herplantingplicht voor bomen waarbij herplant ter plekke niet mogelijk of wenselijk is, worden toegevoegd aan deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Zuidelijke Binnenstad | |
Doel | Deze reserve heeft een dekkingsfunctie t.b.v. de financiering van ruimtelijke plannen in de zuidelijke binnenstad. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Arnhem Oost | |
Doel | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van uitvoeringsplannen in het kader van de Arnhem-Oost aanpak. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Startersleningen | |
Doel | De starterslening is bedoeld voor starters op de woningmarkt. Uit de reserve worden jaarlijkse beheerskosten en rentelasten van de startersleningen gedekt. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Klimaatadaptatiefonds | |
Doel | Deze reserve kan worden ingezet als dekking voor maatregelen voor klimaatadaptatie zoals het verminderen van verhardingen en het ontstenen van de openbare ruimte. | |
ENDVBEND |