Informatiebeveiliging en privacy
De Baseline Informatiebeveiliging Overheid en de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn ingevoerd als wettelijke kaders waaraan gemeente Arnhem moet voldoen. Nulmetingen hebben tekortkomingen aangetoond welke met een uit te voeren programma in de periode 2023 tot 2026 aangepakt worden en waarvoor middelen in de begroting zijn toegewezen. Het programma leidt tot een hoger en vereist volwassenheidsniveau op de gebieden informatiebeveiliging en privacy met het daarbij duurzaam borgen van het niveau in de organisatie.
Informatiegestuurd werken
We zetten verder in op een monitor per beleidsprogramma, op basis van meetbare doelen en de benodigde indicatoren. Hiermee zorgen we dat de programma’s het beleid en de sturing op de doelen met meer feitelijke basis kunnen vormgeven. We bouwen verder aan onze centrale datapakhuis als gegevensbasis en zetten multidisciplinaire teams in die werken aan analyse en ontwikkeling van de monitoren. We managen het datapakhuis en onderliggende processen om te zorgen dat de data een maximale kwaliteit en validiteit kent.
Digitale Dienstverlening
We werken blijvend aan een optimale dienstverlening met effectieve processen en informatiestromen, waarbij het noodzakelijk is om veel processen nog klantgerichter én toegankelijker te maken. De online-dienstverlening van de gemeente wordt verbeterd en zelfs versneld om de klanttevredenheid te verhogen. Hiervoor wordt onder andere de eigen website flink onderhanden genomen en worden tal van producten vanuit Burgerzaken en het cluster Werk & Inkomen aangeboden met een volledig digitale afhandeling. Belangrijk bij deze digitaliseringsslag is om te zorgen dat we koersen op een inclusieve dienstverlening, wat betreft de digitale toegankelijkheid, de digitale participatie en in de ondersteuning van mensen met minder digitale vaardigheden. In de raadsbrief van 31 januari 2023 is meer specifiek ingegaan op de verbetering van de digitale dienstverlening en de versnelling va de digitalisering.
De Europese Single Digital Gateway Verordening schrijft voor dat we enkele specifieke procedures en alle huidige online formulieren grensoverstijgend en non-discriminatoir toegankelijk dienen te hebben voor EU-burgers en ondernemers. Voor de realisatie ervan volgen we de landelijke adviezen en actielijnen. Het wordt dan voor EU-burgers en ondernemers mogelijk om producten en diensten van de Gemeente Arnhem vanuit het buitenland te kunnen aanvragen. Voor burgers zijn dit: aanvraag van bewijs van registratie van een geboorte, aanvraag van bewijs van verblijf en registratie van adreswijziging. Ondernemers moeten dan bij de gemeente online een bedrijfsactiviteit kunnen starten, uitoefenen, wijzigen en beëindigen.