Communicatie is een belangrijk instrument van de gemeente om onze inwoners en bedrijven te betrekken bij de ambities, doelstellingen en dienstverlening. We informeren, betrekken, gaan de dialoog aan en formeren of gaan samenwerkingen aan. Soms moeten we overtuigen en sturen, maar we zijn bovenal gericht op participatie. We willen goed in contact zijn en doen dit op begrijpelijke, toegankelijke en inclusieve wijze.
Onze communicatiestrategie en ieder communicatieplan vloeit voort uit de gemeentelijke communicatievisie en
strategie en de daarop gebaseerde bedrijfsplannen op programma- en projectniveau. In 2024 nemen we de tijd
om de gemeentelijke communicatievisie, die in Q4 2023 wordt vastgesteld, te vertalen naar een
communicatieplan. We gaan gezamenlijk bepalen hoe we deze visie kunnen bewerkstelligen, wat er voor nodig is
en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de communicatiespecialisten zo worden ingezet dat we de organisatie
optimaal kunnen bedienen en mee kunnen bewegen op de periodieke herijking van de programma’s en
prioriteiten.
Naast communicatie gericht op de Arnhemse inwoners en bedrijven werken we als gemeente ook aan onze
zogenaamde corporate communicatie. Dat bestaat o.a. uit de interne communicatie en
arbeidsmarktcommunicatie.. Het doel daarvan is dat we zichtbaar zijn en laten zien dat de gemeente aantrekkelijk
is onder meer als werkgever en als samenwerkingspartner.
Ook hebben wij een goede samenwerking met de Stichting Citymarketing Arnhem. In 2023 is de basis gelegd
voor een intensievere samenwerking in 2024 om Arnhem op de kaart te zetten met aandacht voor de rol van
Citymarketing en die van de Gemeente Arnhem. Op dit moment wordt er samen opgetrokken in het kader van de
diverse jubilea in 2024 en de viering van 800 jaar Arnhem. Voor 2024 kijken we naar hoe we deze samenwerking
kunnen vorm kunnen gaan geven aan de hand van o.a. een gezamenlijke jaarplanning.
Daarnaast gaan we het huidige plan met betrekking tot de visuele identiteit (inclusief huisstijl) van de organisatie
actualiseren om deze in lijn te krijgen met de moderne organisatie die we willen zijn. Hier zullen we in 2024 de
eerste stappen in zetten en een concreet plan (inclusief benodigd budget) opleveren om hier in 2025 vol mee aan
de slag te kunnen.
Inclusieve gemeentelijke communicatie
Als gemeente willen we toegankelijk, begrijpelijk en inclusief communiceren. Met de stad en binnen de eigen organisatie. We werken we op drie manieren aan:
- Verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke website s
We lieten de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites en de informatie die daar op staat, toetsen. Op basis daarvan zijn we onze websites aan het verbeteren en digitale toegankelijkheid aan het borgen binnen de organisatie. Nieuwe websites worden meteen op toegankelijkheid getoetst en betrokken medewerkers getraind.
- Schrijven in begrijpelijke taal
Met het Project Direct Duidelijk stimuleren we dat gemeentelijke medewerkers duidelijke taal gebruiken in hun
schriftelijke communicatie. Dat doen we onder meer door medewerkers te trainen in het schrijven op taalniveau
B1, door standaardbrieven te herschrijven en door nieuwe teksten voor te leggen aan een Lezerspanel van
Arnhemmers.
- Communicatie waarin ook Arnhemmers en collega’s met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen.
We lieten het Verwey-Jonker Instituut onderzoeken wat inclusieve communicatie is, wat we al goed doen en wat beter kan. Met de onderzoeksuitkomsten in de hand werken we aan bewustwording en kennisvergroting binnen de gemeentelijke organisatie en bij de externe vormgevers, fotografen en tekstschrijvers om in woord en beeld inclusiever te communiceren.
Een nadere uitwerking van het totale programma voor Inclusie is terug te vinden in programma S08 Welzijn en Inclusie.