Paragrafen

Lokale heffingen

In de gemeentewet (artikel 229b, lid 1) is opgenomen dat de tarieven die worden geheven voor de retributies maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de kosten. Zo wordt voorkomen dat de gemeente 'winst' maakt op deze heffingen en met de ontvangen specifieke belastingen ook andere gemeenteactiviteiten financiert. Het gaat bij de kostendekkendheid om geraamde bedragen, omdat op het moment van het vaststellen van de tarieven alleen nog de verwachtingen bekend zijn.

Hieronder wordt inzicht gegeven in de berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges en rechten.

Kosten van overhead
Kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende activiteit, maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld bij de kosten van huisvesting, (algemene) communicatie en bestuursondersteuning. Dit zijn overheadkosten; alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze definitie van overheadkosten is vastgelegd in het BBV. Welke kosten de gemeenten als overheadkosten moeten zien, is dus in regelgeving vastgelegd. Gemeenten zijn wel vrij in de keuze van de methodiek voor toerekening van overheadkosten aan de lokale heffingen. Bij de gemeente Arnhem rekenen we de kosten van overhead aan de heffingen toe met behulp van een opslag op de ingezette uren.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit afvalstoffenheffing mogen alleen ingezet worden voor kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.

We verhogen het percentage kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing stapsgewijs naar 95 procent in 2026. Voor 2024 is deze 90 procent.

Berekening kostendekkenheid Afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

23.109

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-1.724

Netto kosten taakvelden

21.385

Toe te rekenen kosten:

Overhead

751

BTW

3.672

Totale kosten

25.808

Opbrengst heffingen

23.112

Rioolheffing

De rioolheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit rioolheffing mogen alleen ingezet worden voor de kosten voor de gemeentelijke watertaken voor afval-, hemel- en grondwater.

De rioolheffing is met 97 procent (vrijwel) kostendekkend.
Bij de rioolheffing hanteren we twee verschillende heffingen: een voor eigenaren en een voor gebruikers. Van de totale kosten van bijna € 17,5 miljoen rekenen we, in lijn met de opbrengstverhoudingen van de verschillende heffingen, 52 procent toe aan de eigenarenheffing en 48 procent aan de gebruikersheffing.

Berekening kostendekkenheid Rioolheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

15.721

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-

Netto kosten taakvelden

15.721

Toe te rekenen kosten:

Overhead

768

BTW

1.839

Totale kosten

18.328

Opbrengst heffingen

17.766

Leges

In onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges en rechten voor 2024 opgenomen.

Legesverordening

Lasten 2024

Baten 2024

Kosten-
dekkendheid

Bedragen x € 1.000

Algemene dienstverlening

Publieke dienstverlening en burgerlijke stand

4.846

3.154

65%

Parkeren

50

44

89%

Algemene plaatselijke verordening en huisvesting

100

98

98%

Subtotaal Algemene dienstverlening

4.995

3.296

66%

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Omgevingswet (voorheen: Wabo)

5.652

3.750

66%

Kabels/leidingen en Telecommunicatiewet

318

305

96%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

5.970

4.055

68%

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Horeca

225

191

85%

Evenementen en markten

135

130

96%

Prostitutiebedrijven

8

8

100%

Winkeltijden

0,5

0,3

68%

Woningsplitsing/verkamering

11

10

92%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

379

339

89%

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2024 10:34:02 met de export van 07/17/2024 10:13:38