Als gemeente willen we toegankelijk, begrijpelijk en inclusief communiceren. Met de stad en binnen de eigen organisatie. We werken daar op drie manieren aan: Verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites We werken constant aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites en apps en de inhoud die daar te vinden is. We streven daarbij naar de A-status, wat betekent dat een site of app volledig voldoet aan de wettelijke vereisten. Daarnaast werken we aan de borging van digitale toegankelijkheid binnen de gemeentelijke organisatie. Dat doen we via bewustwording, kennisvergroting en training van medewerkers (inzet speciale aandacht functionaris), door de website-eigenaren te laten rapporteren over digitale toegankelijkheid en door bij nieuwe websites of apps - zoals de nieuwe gemeentelijke website - die toegankelijkheid meteen goed te regelen en daar de doelgroep bij te betrekken. Schrijven in begrijpelijke taal Met het Project Direct Duidelijk stimuleren we dat gemeentelijke medewerkers duidelijke taal gebruiken in hun schriftelijke communicatie. Dat doen we door medewerkers te trainen in het schrijven op taalniveau B1, door standaardbrieven te herschrijven en door nieuwe teksten voor te leggen aan een Lezerspanel van Arnhemmers. Daarnaast voeren we proeven uit met beeldbrieven en een digitale taaltool. Communicatie waarin ook Arnhemmers en collega’s met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen We investeren in bewustwording binnen de organisatie en reiken daarbij concrete adviezen en tips aan om inclusief te communiceren. Hetzelfde doen we met externe partners als vormgevers en fotografen. We nemen periodiek de gepleegde communicatie onder de loep om te leren. We werken aan een genderneutrale aanhef in onze communicatie, nemen in onze uitnodigingen informatie op over de toegankelijkheid van de betreffende bijeenkomst en bieden onze informatie voortaan in meerdere talen aan als dat helpt om inwoners beter te bereiken. Ten slotte zoeken we aansluiting bij de organisaties die deel uitmaken van het Arnhemse netwerk ‘diversiteitsreis’ om kennis en ervaringen uit te wisselen. De beoogde resultaten voor bovenstaande punten zijn: Verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites - Medewerkers die het aangaat, zijn zich meer bewust van het belang van digitale toegankelijkheid.
- Direct betrokken collega’s zijn getraind om te werken aan de toegankelijkheid van gemeentelijke websites en apps.
- (Meer) gemeentelijke websites en apps zijn toegankelijk(er)
- De nieuwe gemeentelijke website (www.arnhem.nl) is toegankelijk.
Schrijven in begrijpelijke taal - Medewerkers zijn zich meer bewust van het belang van schrijven in begrijpelijke taal.
- Meer medewerkers zijn getraind in schrijven op B1-niveau.
- Meer gemeentelijke standaardbrieven en webteksten zijn geschreven in begrijpelijke taal.
Communicatie waarin ook Arnhemmers en collega’s met een bi-culturele/migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen - Medewerkers zijn zich meer bewust van het waarom en hoe van inclusief communiceren.
- De gemeentelijke communicatie is steeds inclusiever in woord en beeld.
|