Meer Arnhemmers met beginnende schulden maken gebruik van een hulpaanbod
Doel: | Voorkomen en vroeg erbij |
---|---|
Sinds 2021 zijn verhuurders, energiemaatschappijen, zorgverzekeraars en waterbedrijf Vitens verplicht om betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente. Dit geeft ons de kans om contact te leggen met meer inwoners die mogelijk financiële problemen hebben. Bij vroegsignalering komt de vraag niet vanuit de inwoner, maar bieden wij vanuit de gemeente hulp aan. Op alle signalen die wij ontvangen volgt een hulpaanbod. Dit kan telefonisch, met een huisbezoek, per mail of per brief. Sinds april 2023 neemt het aantal signalen van betalingsachterstanden toe. Door de economische onzekerheid is het lastig te voorspellen of deze trend zich doorzet. Omdat wij erin geloven dat persoonlijk contact het vaakst resulteert in het aanvaarden van hulp bij het oplossen van betalingsproblemen, benaderen we nog meer inwoners telefonisch of gaan we bij hen thuis langs. Als blijkt dat een inwoner meer schulden heeft, wordt de inwoner doorgeleid naar het sociale wijkteam voor schuldhulpverlening. Wij blijven ook actief op andere plekken om inwoners met mogelijke schulden te bereiken, zoals de rolzittingen van de rechtbank en op het Rijn IJssel college met spreekuren voor jongeren. We zoeken onder meer in 2024 de samenwerking met zogenaamde 'sleutelpersonen' in de wijken; inwoners die een groot netwerk hebben en een rol kunnen spelen in het bespreekbaar maken van geldzorgen en het hulpaanbod. Met ingang van 2025 gaan we onderdelen van de schuldhulpverlening weer in eigen beheer uitvoeren. Dit is in voorbereiding. Vroegsignalering maakt hier samen met het schuldregelen en budgetbeheer/budgetcoaching onderdeel van uit. |