Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Actuele beleidskaders

  • Het uitvoeringsbeleid vastgoedbedrijf.
  • Voor alle panden in permanent beheer zijn er 40-jarige onderhoudsplannen die jaarlijks worden geactualiseerd en opgenomen in de meerjarenprogrammabegroting.
  • Bij het vastgoed gelden als deelportefeuilles onderwijsgebouwen, culturele-, erfgoed- en sportvoorzieningen, welzijnsvoorzieningen, gemeentelijke huisvesting, bijzonder vastgoed en vastgoed in de openbare ruimte.

Ambitie

Op dit moment wordt er gewerkt aan de herijking van het uitvoeringsbeleid. In deze nota vastgoedbeleid worden de gemeentelijke ambities, beleidsdoelstellingen uitgangspunten, spelregels en taken en verantwoordelijkheden voor het gemeentelijk vastgoedbeleid omschreven. Deze nota zal bestuurlijk door het college worden vastgesteld. Het beschrijft het instrumentarium voor het vastgoedbeheer en de vastgoedrealisatie en vormt de basis voor vastgoedsturing. Hiermee geeft het richting aan de maatregelen uit het meerjarenperspectief. Kortom: hoe gaan we in Arnhem om met vastgoed.  
In afstemming met onze opdrachtgevers vanuit beleid, het op te stellen accommodatiebeleid in relatie tot de functionaliteit en de conditie van de portefeuille geven kaders en uitgangspunten om de juiste keuzes te maken. Zo kunnen we sturen op waarde.

Een onderdeel van deze nota vormt het meerjarenperspectief, het instrument voor het college om sturing te geven aan het gemeentelijk vastgoed. Het geeft op een transparante manier zicht op kansen en risico’s voor het vastgoed. Daarmee toont het zowel het college als de ambtelijke organisatie een blik op de toekomst – kijkend naar de wereld van nu en de kansen in de toekomst - voor de middellange termijn van vier jaar (bestuur cyclus). Hiermee kunnen afgewogen beleidskeuzes gemaakt worden. Het document is een tactisch document voor de ambtelijke organisatie en een strategisch document voor het college. Dit document vormt de basis voor besluitvorming door het college en informatievoorziening richting en de gemeenteraad. Financiële consequenties worden verwerkt in de perspectiefnota.  

Dankzij een helder geformuleerde stip op de horizon kan goede regie worden gevoerd. Een jaarplanning is het laatste onderdeel van de vastgoednota. Deze zal jaarlijks worden gemaakt en de tactische keuzes voor het voorliggende jaar verklaren.

De nota wordt in het vierde kwartaal 2023 afgerond, de eerste jaarplanning zal voor 2024 worden gemaakt.

Onderhoud
De ambitie voor de technische staat van het vastgoed is een NEN2767-conditie score van 3 of beter. NEN 2767 is een methode voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur. De score loopt van 1 tot 6, daarbij is 1 zeer goed en 6 zeer slecht. Conditiescore 3 staat gelijk aan een redelijke conditie. Het door de gemeente aangekochte vastgoed voor stedelijke ontwikkelingsprojecten wordt niet op een conditiegerichte manier onderhouden, omdat deze panden tijdelijk in beheer zijn.

Verduurzaming
Het gemeentelijk vastgoed wordt fasegewijs verduurzaamd volgens twee uitgangspunten:

  • “Werk met werk maken”; Maatregelen die binnen 5 jaar zijn terug te verdienen plus zonnepanelen plus LED wordt zoveel mogelijk bij alle panden van de gemeente in de komende jaren doorgevoerd, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het MJOP onderhoud en in overleg met gebruikers.
  • “Projectmatige aanpak”; Begin 2023 is het “pilot project verduurzamen Gemeentewerf – nul op de meter” opgeleverd. Van hieruit is op basis van vooraf bepaalde criteria een inventarisatie gemaakt van het complete Gemeentelijk Vastgoed. Medio 2023 is een shortlist tot stand gekomen met daarin opgenomen mogelijke planvormingen met betrekking tot verschillende duurzaamheidsaspecten. De eerste aanbesteding heeft al plaatsgevonden en uitvoeringsopdrachten zijn gegund. Na de zomer 2023 gaan nog diverse onderzoeken/uitwerkingen van start. In het 3e kwartaal van 2023 zal een globale planning tot en met 2025 worden gepresenteerd. Naar verwachting zullen een groot deel van de projecten in het kader van de Duurzaamheid in 2024 en 2025 worden uitgevoerd.

Inclusie: Toegankelijkheid vastgoed
In twee delen zijn de van het vierde kwartaal 2022 tot nu de 60 gebouwen met de hoogste prioriteit beoordeeld op hun integrale toegankelijkheid. Op basis van de inventarisaties wordt op dit moment bepaald welke maatregelen worden doorgevoerd en welke onevenredig hoge kosten met zich mee brengen. Ook in deze begroting zijn middelen opgenomen om de te nemen maatregelen te realiseren.  

Leegstand
Naast strategische leegstand – schuif ruimte voor projecten met name in de onderwijsportefeuille - is er momenteel geen substantiële leegstand in de vastgoedportefeuille.

De vastgoedportefeuille
De gemeente heeft (in principe) geen vastgoed in bezit, tenzij dit noodzakelijk is voor het realiseren van maatschappelijke doelstellingen. Dit maakt dat het vastgoed gekoppeld is aan de verschillende programma’s en deelportefeuilles. Op basis van de programma's zijn de deelportefeuilles ingedeeld. Deze deelportefeuilles hebben elk hun eigen kenmerken en sturing.

Programma 

Deelportefeuille  

Vastgoedportefeuille 

Aantal gebouwen/ assets 

S00 Bestuur, dienstverlening en financien 

Algemeen college BenW 

Gebruiksbeheer 

Alg Huisvesting en facilitaire zaken 

Eigen Huisvesting 

18 

Technisch beheer kantoorpand 

Gebruiksbeheer 

Wagenpark en overig vervoer 

Gebruiksbeheer 

48 

S01 Veiligheid 

Algemeen Brandbestrijding 

Eigen Huisvesting 

S02 Bereikbaarheid 

Mobiliteit en OR beheer vastgoed 

Mobiliteit 

45 

PB vastgoed 

Mobiliteit 

Garageparkeren 

Mobiliteit 

Fietsenstallingen 

Mobiliteit 

S03 Economie 

Exploitatie historische kelders 

Cultuur 

S04 Onderwijs 

Algemeen voor-vroeg-schools onderwijs 

Onderwijs 

MFC gebruikersexploitatie 

Gebruiksbeheer 

MFC bedrijfsexploitatie 

Sociaal beheer (a.i.) 

Vastgoed primair onderwijs 

Onderwijs 

60 

Huisvesting voortgezet onderwijs 

Onderwijs 

11 

Huisvesting speciaal onderwijs 

Onderwijs 

13 

NA Algemeen 

Natuurcentrum 

17 

S05 Cultuur 

Algemeen Culturele activiteiten 

Cultuur 

Alg Erfgoed, archeologie beeldkwaliteit 

Niet te vervreemden Vastgoed 

28 

S06 Participatie en armoedebestrijding 

n.v.t. 

n.v.t. 

S07 Zorg 

n.v.t. 

n.v.t. 

S08 Welzijn en inclusie 

Ontmoeten en Verbinden 

Welzijn 

11 

Algemeen Onderst opgroeien en opvoed 

Welzijn 

Doorstroomvoorziening 

Welzijn 

Algemeen Asielzoekers en vluchtelingen 

Welzijn 

Opvang vluchtelingen Oekraïne 

Welzijn 

S09 Gezondheid en sport 

Algemeen Binnensport 

Sport 

139 

Vastgoed publ gezondheidszorg 

Welzijn 

S10 Klimaat, energie en milieu 

n.v.t. 

n.v.t. 

S11 Ruimtelijke ontwikkeling 

Milieubeheer vastgoed 

Openbare ruimte 

452 

Vastgoed reclame openbare ruimte 

Openbare ruimte 

19 

Tijdelijk beheer: Strategische posities, GREX projecten, Projecten 

Tijdelijk Vastgoed 

72 

S12 Wonen en leefomgeving 

Vastgoed Stedelijk groen 

Openbare ruimte 

Algemeen oppervlaktewater 

Gemalen 

16 

Uitgangssituatie

Het gemeentelijk vastgoed voldoet aan het gewenste kwaliteitsniveau, met uitzondering van gebouwen die op korte termijn hun functie verliezen of gebouwen die op korte termijn gerenoveerd worden.

Planning

Lasten en baten voor beheer en onderhoud van het permanente vastgoed maken onderdeel uit van diverse programma’s in de gemeentebegroting. Voor het planmatig- en storingsonderhoud wordt door de periode 2024-2027 jaarlijks gemiddeld €5,0 miljoen uitgegeven. Daarnaast wordt in diezelfde periode van 2024-2027 gemiddeld € 4,0 miljoen per jaar geïnvesteerd in vervangingsinvesteringen, toegankelijkheid en verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Voor verduurzaming is dit jaarlijks (structureel) € 0,8 miljoen en nog eens  € 2,5 (incidenteel) voor 2024 en  € 3,0 miljoen (incidenteel) voor  2025.
Voor toegankelijkheid is dit € 0,5 miljoen in de jaren 2024, 2026 en 2026.
De cijfers voor begroting 2024-2027 zijn afwijkend ten opzichte van vorig jaar. Dit is vooral te verklaren doordat er diverse stelposten zijn opgenomen en een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd:

  • stijging van de investeringen met name door de intensivering op verduurzaming en toegankelijkheid;
  • stijging incidenteel en planmatig onderhoud door actualisatie en indexering als gevolg van extreme bouwkostenstijging.

Wet voorkeursrecht gemeenten (WvG)

Door het vestigen van de WvG op de gebieden Schaapsdrift en Rijnpark koopt de gemeente vastgoed aan dat tijdelijk moet worden beheerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2024 10:34:02 met de export van 07/17/2024 10:13:38