Goed onderhoud van wegen is van belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad en de verkeersveiligheid. De keuzes die voor wegenonderhoud gemaakt worden dragen in toenemende mate ook bij aan andere ambities met betrekking tot klimaatadaptatie (bijvoorbeeld 10% minder verharding) en duurzaamheid.
Zoals vanuit de wegbeheersystematiek gebruikelijk spreken we over gesloten verhardingen (asfalt en beton) open verhardingen (klinkers, tegels etc.) en half verhardingen en onverhard. Onverharde wegen zitten niet in dit overzicht. Deze vallen bij de gemeente Arnhem onder groenbeheer en zijn dus ook niet opgenomen in het beheersysteem wegen. Het merendeel van de asfaltverhardingen bevindt zich in de hoofdinfrastructuur en wijk- of gebiedsontsluitingswegen. De open elementverhardingen zijn vooral te vinden in de wijken, winkelgebieden en stadscentrum. Half verhardingen wordt in Arnhem vooral toegepast op wandel- en fietspaden. Met name in Arnhem Zuid worden steeds meer recreatieve asfaltpaden omgevormd naar halfverharding paden.
In onderstaande tabel is de huidige kwaliteit van het areaal vergeleken met de kwaliteit van het areaal in 2022.
Kwaliteit per thema | ||||||
% Voldoende | % Matig | % Onvoldoende | ||||
Beleidsthema | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 |
Duurzaamheid | 97 | 97 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Veiligheid | 92 | 93 | 1 | 2 | 7 | 5 |
Comfort | 92 | 94 | 2 | 2 | 6 | 4 |
Aanzien | 91 | 92 | 2 | 2 | 7 | 6 |
Rapportage op Beeldkwaliteitsniveau | ||||||
Ambitie = A/B/C/D | % A+ | % A | % B | % C | % D | % Voldoet aan ambitie |
2022 | 53,55 | 28,48 | 8,93 | 0,55 | 7,5 | 90,96 (B) |
2023 | 54,34 | 28,31 | 11,61 | 0,30 | 5,44 | 94,26 (B) |
Het kwaliteitsniveau is licht verbeterd ten opzichte van 2022. Het is nu vooral van belang deze kwaliteit te handhaven en het percentage onvoldoende (circa 5%) vast te houden. Landelijk wordt tussen de 1-5% als norm gehanteerd. En daar voldoen we dus nagenoeg aan. Het handhaven van maximaal 5% onvoldoende kan echter moeilijk worden aangezien parkeervakken op D-niveau onderhouden worden.
Het zorgen voor goede fietsvoorzieningen heeft hoge prioriteit. Het ambitieniveau voor het onderhoud van fietspaden ligt daarom op het hoogste niveau.
Planning
Voor 2024 staat onder andere groot onderhoud op de planning op de volgende wegen:
Velperweg, Dalweg, Hommelseweg, Lange Water en IJssellaan. Dit onderhoud wordt al dan niet gecombineerd met het verlagen van rijsnelheden en verminderen van asfalt. De wegen die hiervoor in aanmerking komen volgen onder andere uit het Duurzame Mobiliteitsplan. Daarnaast voeren we wegenonderhoud uit in combinatie met rioolvervanging in de wijk Sterrenberg, Geitenkamp en de Spijkerbuurt.
In het kader van het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking op de hoofdlooproutes zal dit in 2024 een vervolg krijgen (amendement 23A43 Geen validisme) . Daar waar sprake is van herinrichting van de openbare ruimte is er ook aandacht voor toegankelijkheid.